להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


דף הבית >> טיפול פסיכולוגי בילדים

 

 

טיפול בילדים

מתי אפשר לראות שמשהו לא בסדר עם הילד / ילדה?
כאשר אתם רואים שינוי כלשהו בהתנהגות של הילד, זה הרגע להתחיל להיות יותר ערניים מהרגיל. שינויים צריכים להוות אזהרה או להדאיג את ההורה. 

יש לשים לב ולהתבונן בשנויים משמעותי בהתנהגות השגרתית של הילד באכילה, בדפוסי שינה, במשחק וכדומה. למשל סימני נסיגה בהרגלים שכבר נרכשו כגון - כאשר ילד שכבר נגמל פתאום חוזר להרטיב, או ילד שכבר הסתגל למסגרת הגן, לפתע חוזר ונצמד להורה ומתקשה להפרד בבוקר או ילד שמתקשה פתאום להרדם, לאחר שכבר נרכשו הרגלי הרדמות טובים יותר.

סיבות נוספות לדאגה הן התנהגויות חריגות שנמשכות לאורך זמן - קשיי אכילה, קשיי הרדמות, בעיות חברתיות או אחרות בגן.
כל אלו עלולים להיות סימנים לכך שמשהו לא כשורה.

כדי להיות בטוחים יותר כדאי לשאול אנשים נוספים שבאים במגע עם ילד בסביבה הקרוב: את הגננות, המטפלות, ולנסות לבדוק האם קרה משהו שיכול להסביר את השינוי בהתנהגות הילד.


מה לעשות כאשר ההורים חושדים שמשהו לא תקין?
הפעולה הראשונה שיש לעשות כאשר חושדים שיש בעיה התפתחותית כלשהי בגיל הרך היא לפנות לרופא הילדים. יתכן והרופא בעצמו יפנה את המשפחה להתיעצות נוספת לפי הבנתו. אם הבעיה אינה נפתרת על ידי הרופא וממשיכה להטריד יש להתייעץ עם פסיכולוג שמתמחה בבעיות התפתחותיות בגיל הרך.


מהו פסיכולוג לגיל הרך, מהי מומחיותו?
פסיכולוג לגיל הרך מתמחה בבעיות התפתחותיות שונות שאופיניות לגיל הזה, כגון:
הפרעות בהתפתחות השפה, התפתחות קוגניטיבית, לקויות תקשורת, הפרעות בהתקשרות הורה-ילד, קשיים חברתיים, הפרעות שינה ואכילה ועוד.

מה יכול הפסיכולוג לעשות?
בידיו של הפסיכולוג מספר רב של כלים לאבחון וטיפול בילדים קטנים. הוא יברר עם ההורים את ההיסטוריה ההתפתחותית של הילד, יעשה תצפיות בילד ובמשפחה, יבחר לעשות אבחונים התפתחותיים במידת הצורך ויבחר בכוון טיפולי מתוך מבחר גדול של שיטות טיפול מהמתקדמות בעולם.

הטיפול בילדים דורש התמחות מיוחדת, שונה מההתמחות בטיפול במבוגרים. זהו טיפול שונה בגלל רמת ההתפתחות הרגשית של הילדים. בגיל הרך רוב הטיפול מבוסס על משחק, דבר שמשתנה ככל שהילד מבוגר ובוגר יותר. לפעמים לא נעשה כלל טיפול בילד אלא רק בהוריו המקבלים הדרכה להתנהגות עם ילדם. 

הפסיכולוג הוא זה שמרכז את המלצות הטיפול באמצעים טיפוליים אחרים ומחליט מה הכי יועיל לטיפול בילד. במילים אחרות הוא עשוי להמליץ על קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפול באומנות ועוד.

 


באיזה גיל אפשר לעשות אבחון פסיכולוגי?
כבר מגיל חצי שנה ניתן לבצע אבחונים פסיכולוגיים אבל בדרך כלל אבחון פסיכולוגי מתבצע בסביבות גיל שנתיים. זאת בגלל שרוב ההורים מזהים בעיה מתמשכת או איחור התפתחותי סביב הגיל הזה. 

בגילאים הצעירים (לרוב עד גיל ארבע, חמש) אני מעדיפה טיפולים דיאדים, שהם טיפולים בקשר הורה-ילד ומתקיימים בנוכחות הורה בחדר הטיפול.

בילדים, בכל אופן, הטיפול הוא באמצעות משחק. בגילאים מאוחרים יותר הטיפול הוא באמצעות שיחות. אני משלבת טכניקות שונות של דמיון מודרך, הרפיה, וגם שילוב של אומנות אם יש צורך בכך. כמובן שבהפרעות שונות יש לשלב טכניקות שונות כמו טיפול קוגניטיבי בהפרעות חרדה וטיפולים התנהגותיים.

ילדים עם הפרעות תקשורת על הספקטרום האוטיסטי, ילדים שאובחנו עם PDD, זקוקים לטיפולים מיוחדים המותאמים לסוג זה של ליקוייםהכוללים טיפול במשחק בשיטת גרינשפן (DIR).


אני יכול לחכות? זה יסתדר עם הזמן?
לא מומלץ להמתין!!
גם אם יתברר לבסוף שזו היתה אזעקת שוא ויתברר שאין שום בעיה עדיף שזו תהיה אבחנה של רופא ופסיכולוג. עדיף לטעות בדאגת יתר מאשר להזניח. הניסיון הרב שנצבר כבר בטיפול בגיל הרך קובע בודאות שככל שמתחילים טיפול מוקדם יותר כך יש סיכוי טוב יותר לכך שהילד יסגור את הפערים שנפערו בהשוואה למצופה מגילו.


למה בכלל צריך אבחנה?
יש חשיבות גדולה לאבחנה מקצועית של הבעיה של הילד. יש לכך השלכות במספר תחומים.

ראשית, כמובן שכדי לדעת כיצד לטפל בבעיה של הילד יש לדייק ככל האפשר בקביעת האבחנה.  

שנית, יתכן ולאבחנה ולטיפול הצפוי לילד יש משמעות והשפעה על חיי המשפחה וההורים צריכים להערך הן מבחינה לוגיסטית והן מבחינה כלכלית לתהליך הטיפולי שלפעמים הוא ארוך, מתיש ויקר.

שלישית, חשוב לאבחן כיון שהמדינה תומכת כלכלית בילדים שאובחנו אצלם בעיות התפתחותיות קשות כמו PDD (אוטיזם), פיגור ועוד, באמצעות קצבת נכות מביטוח לאומי. ללא אבחנה אין אפשרות לקבל את הקצבה בנוסף, המדינה היא האחראית לספק לילדים עם צרכים מיוחדים מסגרות מיוחדות, מעונות יום אפילו מתחת לגיל 3 . לשם כך יש צורך במתן אבחנה. רק באמצעות ועדה מיוחדת ניתן להתקבל למעון יום שיקומי מתחת לגיל 3. וכן רק כשיש אבחנה יש אפשרות לפנות לועדות השמה כדי למצוא מקום טיפולי מתאים, מסודר ומסובסד עבור הילד.

אבחון וטיפול בילדים - איפה?
ניתן לעשות את האבחונים ההתפתחותיים במערכת הציבורית, במרכזים לגיל הרך שבבתי החולים וגם במסגרות פרטיות, מכונים ואצל פסיכולוגים שכדאי מאד שיהיו מומחים לגיל הרך.

 

ברצונך להתייעץ איתי?
לשאול שאלה? 
אחזור אליך תוך 24 שעות.
לחץ כאן  

  

יהודית אברון היא פסיכולוגית בכירה ב"מכון להתפתחות הילד" בבית החולים תל השומר, אחראית על גנים טיפוליים לילדים עם הפרעות התפתחותיות כגון PDD, אספרגר ועוד. בעלת קליניקה פרטית בקרית אונו.

לקביעת תורים: 050-3113395 בשעות הערב.

 

 

 

יהודית בטיפול עם ילדים

טיפול דיאדי -הורה וילד ביחד

אבחון בילדים

אבחון בילדים

 
יהודית אברון    050-3113395
                                                                                              
לייבסיטי - בניית אתרים